Adress

Tjuvahålsvägen 14
302 73 Halmstad

E-mail

info@sanktolofskapell.se

Om oss

Föreningen S:t Olofs kapell i Tylösand är en ideell förening.

Om oss

Föreningen S:t Olofs Kapell i Tylösand är en ideell förening med en styrelsen som har det övergripande ansvaret för att förvalta kapellanläggningen. Enligt föreningens stadgar, ska man bedriva kyrklig och kulturell verksamhet.
Att föra grundaren Erik Salvéns anda vidare in i nutiden och framtiden. S:t Olofs Kapell har en unik historia som du kan läsa om här

Styrelsens möjlighet att bedriva verksamheten styrs av de intäkter som står till förfogande och som kommer in via medlemsavgifter, sponsorsbidrag, verksamhetsbidrag samt uthyrning av S:t Olofs Kapell, gästbostaden och kaffestugan. S:t Olofs Kapell är en populär bröllopskyrka men används lika ofta för dop och begravning.
Dessutom är kapellet ett populärt turistmål som är öppet dagligen från vecka 20 i maj till vecka 36 i september mellan ca. 09.00-20.00

Förutom styrelsen är verksamheten uppdelad i olika kommittéer som vardera sköter det de är upprättade för.
Det är tack vare alla dessa eldsjälar som kapellet kan fortsätta sin verksamhet som fortgår sedan 1950.
Är du som läser detta är intresserad av/brinner för något område som beskrivs nedan och har tid över att hjälpa till.
Tveka inte utan hör av dig! Ett härligt engagerad gäng väntar på DIG!

Fastighetskommittén 
Består idag av ca. 6 personer som hjälps åt att ta hand om byggnaderna både inomhus och fasaderna.
De sköter även den kringliggande marken så som gräsklippning, slyröjning och snöskottning.
De är behjälplig med uppställning av trädgårdsmöbler under sommarsäsongens olika kaffeserveringar.
Det finns alltid något som behöver ses över, repareras eller byggas nytt.
Är du händig och vill vara behjälplig med något är du mycket välkommen att höra av dig.

Programkommittén
Ett rikt varierande kulturellt program anordnas torsdagskvällar i juni och juli varje år.
4-5 personer planerar och bokar in artister och föreläsare till sommarsäsongens torsdagskvällar samt övriga tillfällen på året. En del artister är återkommande varje år så där behöver man “bara” hitta rätt datum.
Resterande program resonerar kommittén sig fram till och arbetar sedan målmedvetet med att boka in artisterna.
Idéer på programpunkter tas tacksamt emot och är du dessutom kulturintresserad, gärna med erfarenhet inom detta område är du varmt välkommen att kontakta oss.

Kyrkokommittén
Ansvarar för bemanning av ideella sommarpräster och kyrkomusiker som sköter förrättningar och gudstjänster mellan maj till september.
Tillsammans med Söndrum-Vapnö församling arrangeras konfirmation varje år i veckorna 25-27 för ett trettiotal ungdomar. Utformning och huvudansvar för sommarkonfirmationen ligger under detta paraply. Kyrkokommittén samarbetar nära med Söndrum-Vapnö församling och litar till deras expertis i teologiska frågor.
Kyrkoherde May Heldal sitter med i föreningens styrelse. Församlingen firar gudstjänster i S:t Olofs kapell sista söndagen i varje månad under perioden september-april.
Har du religion som intresse eller är troende och har tid över att hjälpa till, väntar vi på dig.

Kapellvärdskommittén
När det sker något i kapellet måste det finnas personal.
Det är kapellvärdarna som sköter arbetet med att ställa iordning inför det evenemang som ska ske och som tar hand om kunder, gäster och besökare.
Kapellvärdarna är ca. 20 personer till antalet. Det kan tyckas vara tillräckligt men eftersom kapellet är uppbokad varje helg, under maj-september samt med övriga programpunkter är perioden mycket personalkrävande. Därför behövs det alltid fler personer som är både praktiskt lagda och har känsla för service samt har tid över. Kapellvärdarna är föreningens ansikte utåt. De är mycket uppskattade av alla, både av övrig ideellt arbetande personal och av de som besöker kapellet i något sammanhang.
Nyfiken på detta och vill ingå i ett stort gäng som skrattar mycket men även tar sitt uppdrag på allvar?
Hör av dig – DU behövs!

Marknadskommittén
Består idag av 2 personer som sysslar med att göra S:t Olofs Kapell synlig för en större allmänhet i Halmstad med omnejd. Kunskapen om S:t Olofs Kapells existens är tyvärr mycket begränsad även i dess närområde. Att marknadsföra sig i dagens intensiva brus av utbud är inte det enklaste. Även här behövs det personer som har kunskap och ett intresse för reklam/marknadsföring.

Sponsorkommittén
Sysslar med värvning av sponsorer som mot en årlig avgift erhåller sitt namn på en mässingsskylt vid kapellets grindar och omnämnande i föreningens kapellblad som distribueras till alla medlemmar 2 gånger om året. En lista på föreningens sponsorer finns är på hemsidan.

Loppiskommittén
En gång om året arrangerar föreningen en loppis på tunet. Kommittén tar hand om alla gåvor som inkommer till loppisen. Det sorteras och prismärks. Fördelning av arbetsuppgifter och stationer ska organiseras och sedan ska överblivna saker transporteras vidare efter loppisen. Tycker du det är kul med återvinning och gärna själv besöker loppmarknader så har du säkert hum om priser mm. Dig vill vi gärna ha med i gänget.

Kansli
Pia Essbjörn är anställd av föreningen. Hon sköter vårt kansli som föreningen inrättade våren 2009. Det är Pia som tar hand om era bokningar och är den ni träffar först, oftast via mail eller telefon.
Utöver de dagliga uppgifter med administration/bokföring är Pia även kommittéerna behjälplig inom olika områden.
Bla är det hon som uppdaterar hemsidan och producerar kapellbladet, samt all informations material mm.
Pia sköter även föreningens sommarcafé och tar hand om de ungdomar som bakar våfflor under 8 veckor i juni-augusti.

Telefon: 035-308 07 alla vardagar mellan 09.00-12.30
Mail: info@sanktolofskapell.se – besvaras alla vardagar mellan 09.00-16.00

 

 

 

Kontakta oss

E-mail

info@sanktolofskapell.se

E-mail

info@sanktolofskapell.se

Adress

Tjuvahålsvägen 14
302 73 Halmstad

Skicka en förfrågan

Här kan du skicka en bokningsförfrågan.

Vi återkommer snarast via e-post eller telefon

Observera att detta endast är en förfrågan, inte en bokning.